چجوری توی برنامه نویسی موفق بشم؟

چجوری توی برنامه نویسی موفق بشم؟

در قسمت قبل چه گذشت؟

در قسمت قبل که میتوانید آن را از اینجا مطالعه کنید :
اینجا

یاد گرفتیم که برنامه نویسی در ابتدای کار دشوار به نظر می آید اما با یادگیری مداوم و کسب تجربه می توانید بر مشکلات فائق شوید.

و اما در این قسمت!!!

در این قسمت از این رشته مقاله که قسمت دوم سری مقالات پیشرفت شغلی است، با 6 اصل مهم برای پیشرفت در برنامه نویسی آشنا می شویم و با بکارگیری این 6 اصل میتوانید مطمئن باشید که حتما در مسیر شغلی خود به عنوان یک برنامه نویس، در بازه های زمانی کوتاه پیشرفت شغلی و مالی را تجربه خواهید کرد.

منتظر چی هستید؟ شروع کنیم!

اصل اول: درست یاد گرفتن

قبل از هر چیزی باید بتوانید مفاهیمی که آموختید را به کار بگیرید و مفاهیم و ابزار جدیدی که می آموزید را هم به درستی استفاده کنید. برای یادگیری درست 3 روش اصلی پیش روی شماست:

  • بررسی داکیومنت ها
  • بررسی دوره های مختلف
  • تمرین و یادگیری در حین کار

هر کدام از روش های گفته شده مزایا و معایب خود را دارند و شما باید تصمیم بگیرید که از کدام یک از این روش ها استفاده می کنید و یا کدام یک از روش های بالا را با هم ترکیب می کنید!


من به شخصه همزمان از 3 روش گفته شده استفاده می کنم. البته اگر بخوام دوره ای تهیه کنم
دوره ی پرمیوم
و
با کیفیت بالا
تهیه می کنم که معمولا هزینه ی بالایی هم داره.


بررسی داکیومنت ها

با بررسی داکیومنت ها شما به منابع ارائه شده توسط توسعه دهندگان اصلی ابزاری که استفاده می کنید دسترسی دارید، اما لزوما داکیومنت های یک پروژه مرتب نیستند و با توجه به اولویت کسب و کارها یا توسعه دهندگان تهیه نشده اند.

اگر در ابتدای راه هستید احتمالا تشخیص داکیومنت خوب از بد و یا بخش های مهم داکیومنت برای شما سخت باشد و کاربرد داکیومنت هم کمک به توسعه دهنده ها برای استفاده از یک ابزار است و نه یادگیری!

بررسی دوره های مختلف

هر دوره ای که قصد دیدن آن را دارید 2 هزینه از شما دریافت می کند:

  1. هزینه ی مالی
  2. هزینه ی زمانی

البته دوره های رایگان هزینه ی مالی ندارند و شما تنها هزینه ی زمانی را پرداخت می کنید. در انتخاب دوره ها(رایگان و غیر رایگان) باید دقت کرد چرا که در صورت بی کیفیت و بی ارزش بودن محتوا شما دارایی و زمان خود را از دست می دهید! اگر قصد بررسی و گذراندن یک دوره (رایگان یا غیر رایگان) را دارید بهتر است در مورد آن دوره با متخصصین همان حوزه گفت و گو کنید و از آنها نظر بخواهید.


خارج از این مقاله


تمام دوره های کدینگ کاگز دوره های پرمیوم و بسیار باکیفیت هستند.


تمرین و یادگیری حین کار

با یادگیری در حال انجام دادن شما بیشترین بازدهی یادگیری را خواهید داشت! البته اگر در ابتدای راه هستید بهتر است این یادگیری در زمان کارآموزی یا کار به عنوان توسعه دهنده ی جونیور و زیر نظر یک برنامه نویس ارشد یا Tech Lead رخ دهد.

اصل دوم: کار و کارآموزی

در اولین فرصت به دنبال کار یا کارآموزی باشید! هیچ چیزی برای موفقیت جای تجربه را نمی گیرد.


مطالعه ی ادامه ی این مقاله به افراد تازه کار توصیه نمی شود!


اصل سوم: نترسیدن از تکنولوژی جدید

اکثر کسانی که در حوزه ی تخصصی خود در برنامه نویسی موفق هستند یک ویژگی یکسان دارند! به زبان برنامه نویسی اصلی خود مسلط هستند و از ابزار و فریم ورک های مختلف فقط به عنوان ابزار استفاده می کنند. مثلا:

  • یک برنامه نویس ارشد بک اند با پایتون را در نظر بگیرید! این فرد عموما از جنگو استفاده می کند اما میتواند ابزار جانبی را در برنامه ی جنگو اضافه کند، برنامه های web scraping بنویسد، یک سرویس را با FastAPI توسعه دهد و حتی از طریق برنامه ی جنگو با یک بات تلگرام ارتباط بر قرار کند!
  • یک برنامه نویس ارشد فرانت اند را در نظر بگیرید که بیشترین تجربه ی کاری اون در استفاده از ری اکت است اما به راحتی با فریم ورک های ویو، انگولار و اسولت هم کار میکند و میتواند با استفاده از الکترون برنامه ی دسکتاپ بنویسد. با تسلطی که به جاوااسکریپت دارد گاهی به تیم بک اند هم در توسعه ی اپلیکشن های بک اند کمک می کند.

هردوی این افراد از یادگیری تکنولوژی های مرتبط با کار خود نمی ترسند و این مسئله به رشد و پیشرفت آن ها کمک می کند!

قرار نیست آچار فرانسه باشید اما باید بتوانید مفاهیم مشترک را در ابزار خود پیدا کرده و با تکیه بر تجربه ی خود فرآیند یادگیری تکنولوژی های متفاوت و جدید تر را کوتاه تر کنید.

اصل چهارم: پایبندی به یادگیری

این اصل بسیار مهم و در عین حال ساده است! به مسیر یادگیری خود پایبند بمانید! فرض کنید در حال یادگیری ری اکت هستید و قصد دارید پایتون هم یاد بگیرید! این کار اشتباه است. اگر به هر دلیلی نمیتوانید روی یک موضوع تمرکز کنید یک تکنولوژی مرتبط را یاد بگیرید. مثلا اگر در حال یادگیری هوش مصنوعی با TensorFlow هستید، میتوانید استفاده از کتابخانه ی مشابهی مانند Pytorch را هم در کنار آن یاد بگیرید ولی یادگیری زبان برنامه نویسی Go در کنار TensorFlow کار کاملا اشتباهی است. بگذارید در حین یادگیری ذهن شما روی یک موضوع و در یک حوزه تمرکز کند نه بیشتر!

اصل پنجم: کد خوب و قابل بازیافت را نگه دارید

هیچکس در ابتدا کد خوب نمی نویسد!

برای اینکه کد خوب بنویسید نیاز به دانش و تجربه و مطالعه ی باقی کدها خوب دارید. از ابتدای کار خود سعی کنید کد های خوب را بررسی کنید و سعی کنید برنامه های خود را با هدف نوشتن کد خوب بنویسید.

Tips-To-Write-Clean-And-Better-Code-in-2023

در ابتدا این کار تقریبا ممکن نیست اما دلسرد نشوید!

اصل ششم: یادگیری مداوم

حفره های امنیتی، افزایش قدرت سخت افزار ها، پیشرفت های نرم افزاری و استانداردهای صنعتی مرتبا باعث بروزرسانی ابزار فعلی و پیدا شدن ابزار و تکنولوژی های جدید می شوند. اگر انتظار دارید که با چیزهایی که بلدید تا آخر عمر با خوبی و خوشی زندگی کنید باید بدانید که سخت در اشتباهید!

در دنیای برنامه نویسی هر روز چیزی برای یادگرفتن وجود دارد و برای موفقیت باید همیشه تلاش کنید تا بروز باشید.

برای درک بهتر این مسئله میتوانید به تعداد موقعیت های شغلی توسعه دهندگان Pascal یا Delfi در سایت های کاریابی نگاهی بیاندازید! این زبان ها تا 10 سال پیش از پرطرفدار ترین زبان های برنامه نویسی بازار کار ایران بودند!

سخن آخر

حرفی نمانده! منتظر چی هستید؟ برنامه ریزی کنید و شروع کنید و طبق معمول:

اگر نتوانستید برنامه ریزی کنید برای شکست آماده باشید!

Yarn در مقابل npm
Yarn در مقابل npm

میدونید از بین Package Manager های جاوا اسکریپت کدوم بهتره و باید کدوم رو انتخاب کنید؟

روانشناسی بصری سازی
روانشناسی بصری سازی

با درک بیشتر دنیای اطراف ما معانی و علت اتفاقات اطراف خود را می فهمیم، الگوها را شناسایی و کشف می کنیم و از دانش خود استفاده می کنیم تا دنیا را به نفع