پروژه ام چقدر طول میکشه؟ (قسمت سوم)

پروژه ام چقدر طول میکشه؟ (قسمت سوم)

تغییر زمان بندی های تخمین زده شده

اگه از قسمت های قبلی به این مقاله سر میزنید باید متوجه شده باشید که زمان هایی که تخمین میزنید دائم در حال بالا پایین شدن هستن. حالا اگه خوش شانس باشید این تغییر ها میتونن همیشه به سمت پایین، و اگه بد شانس باشید به سمت بالا باشن. در هر صورت زمان بندی ها هیچوقت ثابت نمیمونن و باید با پیش رفتن پروژه و به دست اومدن اطلاعات جدید آپدیت بشن.

در زیر یک سری راهکار برای تغییر و نگهداری از زمان بندی ها با جلو رفتن پروژه پیشنهاد دادیم:

  • پیشرفت پروژه رو بررسی کنید و زمانی که هر تسک داره میگیره رو با اولین تخمینی که براش زده شده مقایسه کنید: این کار باعث میشه که هرگونه مغایرتی رو پیدا کنید و به اونها رسیدگی کنید. اگه فکر میکنید چیزی درست نیست و یا طبق پلن پیش نمیره با خودتون و دیگران روراست باشید و بهشون اطلاع بدید.
  • موقع تغییرات و پیشرفت های بزرگ در پروژه تخمین ها رو دوباره بررسی کنید: همینطور که به نقاط مهمی از توسعه پروژه میرسید دوباره تخمین هایی که زدید رو بررسی کنید. این باعث میشه که هر تغییراتی که توی پروسه کلی ایجاد شده، نیازمندی های جدید، و فاکتور های دیگه ای که روی زمان بندی توسعه پروژه تاثیر میذارن رو شناسایی کنید. حالا این نقاط چی هستن؟ چیزای بزرگی که معمولا به مدیریت پروژه اطلاع داده میشن، و بخش دیگه ای از بودجه باز میشه. اینجاست که باید نکات مهم رو برای فاز بعدی به اطلاع همه برسونید تا در صورتی که تاخیری به وجود بیاد یا تغییری ایجاد بشه همه در جریان باشن. اگه میدونید یک ارائه دهنده خارج از شرکت/تیم نمیتونه یکی از بخش های پروژه که ازش درخواست شده رو تا موقع اتمام ددلاین تموم کنه، باید توی جلسه مربوطه به بقیه اطلاع داده بشه تا در صورت نیاز بودجه و/یا زمان مورد نیاز بهش اختصاص داده بشه.
  • تغییرات پروژه رو با بالا دستی ها (مثل سرمایه گذار ها) در اشتراک بگذارید: اگه تخمین هایی که زدید نیاز به تغییر دارن یادتون باشه که سرمایه گذار ها رو در جریان بگذارید. ارتباط شفاف و واضح یک نیاز ضروری برای کسی اعتماد و مدیریت انتظارات مشتری به شمار میره. اینکه همه چی بر عهده یک نفر باشه و دیگران از مسئله خبر نداشته باشن راه حل خوبی نیست. اگه احساس میکنید که درگیر چیز های زیادی به صورت همزمان شدید و تخمین هایی که میزنید با واقعیت جور در نمیان، همونطور که گفتیم به صورت واضح مسئله رو بیان کنید.

هدف اصلی یک پروژه رسوندن اون به یک خروجی درست و موفق و مشتری های راضی هست.

به مدیرتون توی برنامه ریزی کمک کنید

در نهایت همه اعضای تیم در حال کار روی یک پروژه هستن و کمک به مدیر پروژه توی برنامه ریزی دقیق تر یک بخش ضروری برای موفق شدن تیم محسوب میشه. میتونید مدیرتون رو یک عنکبوت در نظر بگیرید که در حال پردازش اطلاعات مختلفی که توی تار هاش ذخیره کرده هست، بدون اینکه باعث از بین رفتن هر کدوم از اون تار ها بشه. در زیر چند راهکار برای کمک به برنامه ریزی بهتر پیشنهاد دادیم:

  • توی برقراری ارتباط همیشه قدم اول رو بردارید: فکر میکنیم که تا حالا چندین بار توی این سری از بلاگ ها بهش اشاره کردیم. منتظر مدیرتون نمونید تا بیاد ازتون وضعیت تسک های مختلف رو بپرسه. بجاش قدم اول رو شما بردارید و چیزایی مثل درصد پیشرفت قسمت های مختلف پروژه، هرگونه مانع های احتمالی، و تغییرات توی تخمین های زده شده رو به اطلاعش برسونید.
  • نظراتتون در مورد حوزه هایی که تخصصتون هست رو به اشتراک بگذارید: دانش و اطلاعات شما به عنوان یک توسعه دهنده بسیار توی برنامه ریزی با ارزش هست. پس اون رو به اشتراک بگذارید. به مدیر پروژتون کمک کنید تا جنبه های فنی پروژه رو ببینه، و اگه دلیل اینکه چرا کامپایلر ++C شما باعث نرسوندن تسکتون شده رو نمیدونه از دستش عصبانی نشید.
  • در مدیریت ریسک با مدیر پروژه همکاری داشته باشید: اگه در مورد جایی از پروژه شک دارید بیانش کنید. با مدیر پروژتون همکاری کنید تا ریسک های احتمالی رو شناسایی کنید و استراتژی های مورد نیاز رو براشون توسعه بدیدو در مورد بدترین حالت های ممکن فکر کنید و براشون آماده سازی های اولیه رو داشته باشید. این باعث میشه که غافلگیری های کمتری توی پروژه داشته باشید و پروژه رو راحت تر جلو ببرید.
  • انعطاف پذیر باشید و با تغییرات هماهنگ باشید: اینجا دیگه چیزی نمیشه گفت، اما اگه مدیر پروژتون داره هزار تا کار رو با هم انجام میده و بهشون رسیدگی میکنه تا پروژه از خط توسعه و ددلاین ها خارج نشه، شما هم غر نزنید و آماده باشید که راه های جایگزین رو امتحان کنید.

مطمئن باشید که مدیرتون از همکاری و پشتیبانی شما خوشحال میشه.

فرهنگ محیط کار توی دقت تخمین ها اثر میذاره

محیطی که توش کار میکنید نقش پررنگی توی دقت تخمین هایی که میزنید داره. یک فرهنگ کار تیمی که همه توش هوای همه دیگه رو دارن و روی همکاری، ارتباط شفاف، و یادگیری از اشتباهات تاکید داره به شما و تیمتون اجازه میده تا زمان بندی های بهتری در انجام تسک ها و اتمام پروژه ها داشته باشید.

اگه در حال حاضر در جایگاهی هستید که میتونید روی فرهنگ کار شرکتتون تاثیر بذارید، در زیر چند تا مثال براتون اوردیم که میتونن بهتون کمک کنن:

  • تشویق دیگران به سوال کردن و بیان شفاف نیازمندی ها: یه محیط کاری مثبت و درست حسابی اعضای تیم رو تشویق میکنه تا سوال بپرسن و دنبال شفاف سازی مسائل باشن. پرسیدن سوال های احمقانه توی این محیط کاری مشکلی نداره، و اگه مجبور بشید همه نیازمندی ها رو چند بار توضیح بدید به این معنی نیست که همه جزئیات کوچیک رو مشخص کنید.
  • پافشاری بر بهبود مستمر: محیط کاری که ارزش یادگیری و بهتر شدن رو میدونه، فضایی ایجاد میکنه که اعضای تیم انگیزه دارن تا با گذر زمان مهارت‌های تخمین‌زنی‌شون رو بهبود بدن. شکست در بسیاری از کار‌ها که تشویق به آزمایش می‌کنن، چیز عادی‌ایه. اگر نیست باید عادی‌ بشه ولی مطمئن بشید که افراد هیچوقت دوبار از یک اشتباه شکست نخورن، تجربیاتتون و کل وقایع‌ای که اتفاق میافته رو مستند کنید.
  • پذیرایی از آزمایش و سازگاری: محیط کاری انعطاف‌پذیر که تغییر را می‌پذیرد و آماده‌ست تا تکنیک‌ها یا روش‌های جدید رو امتحان کنه، می‌تونه به تیم کمک کنه تا راه‌های مؤثرتری برای تخمین وظایف و مدیریت پروژه‌ها پیدا کنن. حرفه ما با سرعت در حال پیشرفته و ابزارها، روش‌ها و پارادایم‌های جدیدی هر سال منتشر می‌شن که زندگی ما رو بهتر می‌کنن. مخالف تغییر نباشید، بپذیریدش و تکامل پیدا کنید.
  • حمایت از همکاری و کار تیمی: محیط کاری که همکاری را در تمام سطوح ارشد ترویج می‌کنه، می‌تونه منجر به تخمین‌های دقیق‌تری بشه چون اعضای تیم تخصص خودشون رو به اشتراک می‌ذارن و به بهبود همدیگه کمک می‌کنن. حتی برنامه‌نویس های کارآموز‌/ جونیور باید نظر خودشون رو در مورد تخمین‌ها به اشتراک بذارن — این بهشون اجازه می‌ده که از ارشد‌ها یاد بگیرن و دست خودشون رو در تصور نحوه چطور ساخت یه وظیفه خاص امتحان کنن. تجربه بیشتر = تخمین‌های بهتر در آینده.

راهنمایی برای ادامه

امیدوارم در این نقطه همه ما موافق باشیم که تخمین دقیق وظایف در توسعه نرم‌افزار یک مهارت حیاتیه که می‌تونه به طور قابل توجهی بر موفقیت پروژه تأثیر بذاره. به عنوان یک برنامه‌نویس، مهمه که به ظرافت‌های توسعه واقعی پی ببرید و بفهمید که همیشه فقط درباره دقت نیست، بلکه بیشتر درباره یک ارزش نسبیه که به تأمین بودجه و تحویل پروژه در یک بازه زمانی محدود کمک می‌کنه.

چند نکته خلاصه برای کمک به شما:

  1. همیشه در حال تخمین زدن باشید.
  2. اکثر اوقات اشتباه می‌کنین تا وقتی که خوب بشید. و حتی بعدش هم هر چندوقت اشتباه میکنید.
  3. تخمین‌های گروهی دقیق‌تر از تخمین‌های فردی شما هستند.
  4. ذهنیت رشد رو بپذیرید و بازخورد و بهبود مستمر رو دنبال کنید.
  5. با مدیر خودتون به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید و با تیم‌تون همکاری کنید تا مطمئن بشید همه در تفاهم هستند.
  6. تطبیق پذیر بوده و همیشه مایل به آزمایش تکنیک‌ها و روش‌های جدید باشید.
  7. تأثیر محیط کاری بر دقت تخمین‌ها رو در نظر بگیرید و به دنبال محیط‌هایی باشید که از رشد شما حمایت کنن .

یادتون باشه، هیچ کس در تخمین وظایف کامل نیست. این مهارتیه که نیاز به زمان و تجربه برای توسعه داره. با پایبندی به رشد و یادگیری، به یک دارایی ارزشمند برای تیم‌تون تبدیل میشید و به موفقیت پروژه‌های خودتون کمک می‌کنید. پس، ادامه بدین و هرگز دست از بهتر شدن نکشید.