مثال 3: مقدار دهی به متغیر ها

هدف این مثال یادگیری نحوه ی تخصیص مقدار به متغیرهاست. متغیرها میتوانند هر مقداری را بپذیرند. این مثال را میتوانید در ترمینال پایتون نیز انجام دهید.



1- مقدار x را برابر با 2 قرار دهید.

x = 2

پس از اجرای این عملیات هیچ خروجی ای را مشاهده نخواهید کرد.


2- عدد 1 را با x جمع کنید:

x + 1

باید در خروجی عدد 3 را ببینید. چرا که x برابر با 2 بوده و 2 + 1 برابر با 3 است.


در حال حاضر x از نوع integer یا عدد صحیح است اما همانطور که گفتیم میتوانیم هر مقداری را در یک متغیر بریزیم.

3- مقدار x را به 3.0 تغییر دهید و سپس آنرا با 1 جمع کنید:

x = 3.0
x + 1

باید در خروجی عدد 4.0 را مشاهده کنید.




در این مثال دیدیم که چگونه میتوان نوع یک متغیر را تغییر داد. x به عنوان یک int با مقدار 2 تعریف شد و در انتهای برنامه یک float بود که مقدار 3.0 را داشت. در بعضی از زبان های برنامه نویسی این امکان وجود ندارد و عموما باید نوع متغیر را قبل از مقدار دهی دقیقا مشخص کنیم، اما در پایتون به علت dynamically typed بودن زبان پایتون نیازی به در نظر گرفتن این تغییرات نیست.