خلاصه فصل
توی برنامه نویسی با جاوا اسکریپت حل مسئله کار اصلیه که انجام میشه. این کار خیلی با data و data expression ها سروکار داره. موقع شروع این فصل، گفتیم که دیتا میتونه اسم مردم، دما، ابعاد تصویر، حجم فضای ذخیره سازی و یا تعداد لایک های یک پست باشه. دیتا میتونه مقادیر مختلفی برای یک رابط کاربری (user interface / UI) باشه، مثل مختصات صفحه، سایز ها، مقادیر scroll کردن کاربر، رنگ ها و یا فونت ها.
یک برنامه جاوا اسکریپت حاوی مراحل مختلفی هست که توشون از دیتا استفاده میشه. یک برنامه با یک رویداد شروع میشه. یک رویداد میتونه زمانی باشه که مرورگر لود کردن یک صفحه رو تموم میکنه، یک رویداد مربوط به موس، مثل کلیک کردن یا حرکت کردن روی یک جایی از صفحه مثل یک عکس یا دکمه باشه، یا میتونه مربوط به دریافت یک سری دیتا از سروری که جاوا اسکریپت بهش درخواست داده بوده باشه.
زمانی که اجرای یک برنامه شروع میشه، دستور های نوشته شده توی کد رو پشت سر هم اجرا میکنه و این جریان اجرای کد با دستور هایی مثل if ،for ،switch، و while کنترل میشه.
کد به واحد هایی به اسم فانکشن ها تقسیم بندی میشه. فانکشن ها دارای کدی هستن که ممکنه توی بیش از یک قسمت از برنامه، اما با دیتا ها و خروجی های مختلف اجرا بشن. فانکشن ها میتونن دیتا رو به عنوان ورودی بگیرن و یک خروجی تحویل بدن. برای مثال درجه فارنهایت رو بگیرن و سلسیوس تحویل بدن.
برنامه های جاوا اسکریپت برای صفحه های وب معمولا با DOM سروکار دارن. DOM یک آبجکت بزرگ هست که توسط مرورگر ایجاد شده و حاوی مجموعه ای فانکشن ها و دیتای مختلف برای کنترل صفحه هست.
قبل از اینکه سعی کنید مسئله ای رو حل کنید، ممکنه بقیه برنامه نویس ها خیلی از مسئله های رایج رو حل کرده باشن و کدشون رو به صورت کتابخونه ها و فریم ورک های مختلف در دسترس شما بذارن. برای مثال شما میتونید از جاوا اسکریپت و DOM برای نوشتن کدی که باعث ایجاد انیمیشن روی المنت های مختلف صفحه میشه استفاده کنید؛ اما اگه یکی قبلا این مسئله رو حل کرده باشه، میتونید از کد اون فرد استفاده کنید. توی فصل بعدی، یه نگاهی به کتابخونه ها و فریم ورک های معروف میندازیم که مسئله های رایج زیادی رو برای یک صفحه وب حل کردن.